...

Verslag van de bijeenkomst op 4 februari 2016

Verslag van de Airliner-bijeenkomst van 4 februari j.l. in   's Heer Arendskerke Ron pakte de boel bij elkaar deze avond en kreeg ze allemaal bij de les. Want waar ging het om bij het opzetten van deze herhalingscursus Boeing 737? Bij voorbaat was er al enige consternatie over welk theorieboek, over welke 737 (de PMDG NG of NGX of de default van FSX) en welke flight simulator (FS9 of FSX). Ron hield zijn verhaal met de oudere NG en met FS9 en voor de vliegers met NGX in FSX was dat prima te volgen. Zo veel verschillen zijn er niet. En over het theorieboek. Men wil met de oudere cursus van Peter werken en liever niets anders want dan kom je alleen maar in de war. Goed punt. Dus kwam Ron met een vlucht van Brussel naar Rotterdam. Met vliegen op twee VOR-bakens en daarna NDB-bakens op de downwind leg van Rotterdam baan 25. Shocking! Staat niet in het leerboek. Geen rondje Pirkkala! Wist je dat er mensen in de club zijn die het woord Pirkkala niet meer kunnen horen. Dus werd er gewoon gevlogen. Gevlogen op het scherm. En paste Ron simpelweg de procedure toe van: We zijn nu hier en de situatie is deze en wat is nu de volgende handeling. Interessante aanpak. Er is dan natuurlijk niemand die zegt: Ik doe niet meer mee want de aanpak is niet juist. Je gaat je gewoon over het probleem buigen en wat is je volgende handeling. Het resultaat? Viel best mee. De cockpit van de 737 is behoorlijk imponerend in het begin maar het went. In wezen, indien je vliegt op VOR- en NDB-bakens zijn er niet veel verschillen met GA-kisten. Jawel, toch wel wat extra knoppen maar het principe blijft hetzelfde. En hoe zat het nu met de kennis van vliegen op VOR- en NDB-bakens? H’m. Ingezonken, is dat het juiste woord? Eigenlijk zou je wel elk jaar presentaties kunnen houden hierover. Maar eens over nadenken. En langzaam kwam toch de kennis hierover naar boven. Tsja, wakker geschud, is dat de juiste term? Dat er toch nog wel wat te doen valt. Aan de theorie en zo. En de ‘les’ was avondvullend. En Ron was niet stuk te krijgen. Zijn we er weer bij allemaal? Natuurlijk vooraf aan dit alles de bekende vragen en problemen. Het probleem waarmee Jan Kerkhove kwam onderscheidde zich van de andere problemen doordat hij screenshots had gemaakt van wat hij tegenkwam bij het opstarten van FSX. 35 Foutmeldingen over scenery die niet geladen kon worden. Met de kopietjes die hij toonde was het niet moeilijk het probleem te analyseren. Ik bedoel maar, plaatjes zeggen meer dan praatjes. Waarschijnlijk is Jan aan het schuiven geweest met mappen en kon FSX verschillende scenery files niet vinden. Ron heeft dit nog even met hem doorgenomen, maar op deze manier een probleem op tafel leggen, met screenshots, het werkt zoveel makkelijker. Erik.   

6 februari 2016

...

Werkgroepavond 4 februari

Donderdag 4 februari hebben we de, alweer 2e bijeenkomst van dit jaar, van de werkgroep Digitale Fotografie in het Majoraat in Vlissingen gehouden.   Het was een gezellige en geanimeerde avond waar we ons onder andere bezig hebben gehouden met "spelen" met scanners. We schrijven bewust spelen, want het was geen workshop, presentatie of wat dan ook.   Er waren voor de gelegenheid door de leden van de werkgroep twee scanners meegenomen (Een Canon en een Epson) waarmee we onder meer het verschil in kwaliteit (van een scan) hebben bekeken.   Ook is er een oud glas negatief ( waarschijnlijk meer dan 100 jaar oud) meegebracht en gescan't (zie foto's) Ondanks  dat de scans verder niet bewerkt zijn (daar was geen tijd voor) is het resultaat best aardig, zeker als je beseft dat de scanner eigenlijk niet geschikt is voor dit formaat | negatieven". (Als er trouwens iemand is die weet waar dit is, dan horen we het graag)                 Verder hebben we deze avond nog wat gesproken over de fotowedstrijd, waar zoetjes aan foto's voor binnenkomen. Het thema voor de maand maart is Dieren en we zijn benieuwd naar de creativiteit van de deelnemers.   De werkgroep komt elke eerste donderdag bijeen, de eerstvolgende keer is dus donderdag 3 maart. Wat er voor deze avond op het programma staat is nog niet bekend maar dat laten we nog weten aan de leden (en niet leden) d.m.v. een email, nieuwsbrief en vermelding op de site.      

6 februari 2016

...

Verslag van de bijeenkomst op 21 januari 2016

Verslag HCC FlightSim Zeeland 21 januari 2016 te 's-Heer Arendskerke. Wat een ijver! De vroegkomers hadden onder leiding van vermoedelijk Carlo alle tafels en stoelen klaargezet. Als dan de directie binnenschrijdt is alles in gereedheid voor weer een spannend avondje FS. Als eerste werd Eddy Vandenberghe als gast begroet, we hopen dat hij vaker op onze bijeenkomsten kan blijven komen. Maar daarna was het toch de beurt aan een korte update voor de Airliner 737 cursisten. Althans, kort, dat dacht ik. Zoveel mensen zoveel meningen. De een vindt het prima zo, de ander heeft moeite met de hoeveelheid stof binnen een bepaalde tijd. Aangeboden is dat degene die denkt achter te gaan lopen individueel geholpen gaat worden, bijles als het ware. Ook zal de doelstelling van de maandelijkse les duidelijker gedefinieerd moeten worden. Voor deze ronde les 1 en 2 is dat de totale beheersing van het vliegen van een circuit zonder FMC. Vergeet dus de passagiers. de ladingmeester en de ATC, haal alleen de centertank leeg. Hierover gaat nog een aparte mail de deur uit naar de cursisten. Ko meldde dat de MP vluchten zowel GA als AL voor het seizoen ingevuld zijn. Gelukkig is de inspiratie nog niet opgedroogd. Cas heeft nog steeds problemen met een weigerachtige joystick. althans, na een tijdje. Eerst wezen alle indicatoren naar de energiebesparing die W8/10 toepast op de 5V lijn van de USB bussen. Wat je energiebesparing noemt...misschien aardig voor laptopjes, maar voor ons joystickvliegers zou dit meer energie kosten dan besparen. een apart gevoede hub zou ook geen oplossing bieden omdat de hub dan ook van de pc afgeschakeld zou worden. Maar Carlo zou Carlo niet zijn als hij eens wat dieper doorgroef. En op PMDG stuitte als boosdoener. Details weet ik niet maar hoop die wel tzt te horen. Verder maakte o.a. Cas gewag van een flikkerend beeld wanneer hij FS9 in een W10 omgeving wilde draaien. Doorvragen gaf bloot dat hij per se FS9 wilde runnen vanwege de cursus om zo exact te kunnen volgen wat de lessen voorschrijven. Op zich een prima uitgangspunt, maar het zou dan beter zijn ergens een aftands Pentium viertje van zolder weer tot leven te wekken en daar FS9 op te draaien. Pentiummetje blij en Cas blij zullen we maar hopen. Een ander probleem wat we al vaker tegenkwamen is dat Teamspeak als administrator gerund moet worden om meerscherm werking te garanderen. Zoek de exe in de directory en vertel de computer dat die als admin uitgevoerd moet worden. Maar ik denk dat dit alineaatje nog wel eens terug komt in de verslagen. Piet bracht een interessant probleem op tafel met zijn Ottertweeling. De door hem gehanteerde autopilot bracht de wenkbrauwen licht omhoog, bij enkelen was zelfs afgrijzen te bespeuren. Ottermishandeling werd zelfs gefluisterd. Afgesproken is dat Piet zijn Twin Otter de volgende GA bijeenkomst op het scherm zet en dan gaan we gezamenlijk leren hoe het nou echt in elkaar zit. Dit zijn leuke dingen toch?

11 januari 2016

...

Werkgroep Genealogie

 Werkgroep Genealogie HCC regio Zeeland  De Genealogie werkgroep van HCC regio Zeeland houdt zich bezig met de Genealogie hobby (ook wel stamboomonderzoek genoemd) voor beginnende en gevorderde computergebruikers      Genealogie, ook wel stamboomonderzoek genoemd, is een hobby die door heel veel mensen wordt beoefend. Veelal begint men met deze hobby nadat men met de vut of gepensioneerd is. En dat is jammer, want hoe eerder er mee begonnen wordt des te groter is de kans om de familiegeschiedenis uit de eerste hand te krijgen. Ouders, grootouders en soms zelfs de overgrootouders, zij zijn het die de genealoog details over de herkomst en andere familiegegevens kunnen vertellen. Vroeger was men aangewezen op stoffige en muffe archieven om gegevens te vinden. Tegenwoordig, dankzij de intregratie van de computer, kan op een gemakkelijke en in eerste instantie eenvoudige manier, genealogisch onderzoek worden gedaan. Immers, steeds meer Gemeentelijke- Kerkelijke- en Rijksarchieven zetten allerlei gegevens online zodat die via Internet gemakkelijk zijn te raadplegen. Dit is een van de hoofdredenen dat Genealogie tegenwoordig een warme belangstelling mag genieten. En dat is ook de reden dat hcc!zeeland dit jaar begonnen is met een werkgroep genealogie. Mocht de informatie op deze pagina uw interesse hebben gewekt, Enthousiaste hobbygenealogen maken u graag wegwijs en helpen met het opzetten van uw eerste stamboom. GeĂ¯nteresseerd? Kom gerust eens vrijblijvend kijken in De Burgerij. (Voorheen Het Majoraat).  De werkgroep komt in principe elke 1e maandag van de maand bijeen. Voor de exacte data, kijk hiervoor in de agenda op de hoofdpagina van deze site. De avonden beginnen om 20:00 uur (zaal open om 19:30 uur) en duren tot (ongeveer) 22:00 uur.    

1 januari 2016

...

Werkgroep Flightsimulator

Werkgroep Flight Simulator HCC!Zeeland       Email contact                  Er is in Zeeland een enthousiaste groep die zich bezig houdt met VLIEGSIMULATIE oftewel: Flight Simulation. U kent het misschien wel: mensen die denken dat ze vliegen maar in werkelijkheid veilig op de grond en achter een scherm zitten. Voor de een 'n spelletje, voor de ander een serieuze hobby. De FSgroep is onderdeel van de HCC afd. Zeeland. De HCC is een grote landelijke organisatie We kennen twee werkgroepen: de General Aviation en de Airliners. De eerste donderdag van de maand komt de groep Airliners bij elkaar en de derde donderdag de General Aviation. We ontmoeten elkaar in het Arendhuis aan de Torenring in 's-Heer Arendskerke vanaf 19u. U kunt als bezoeker gewoon binnenlopen zonder kloppen en we ontvangen u met koffie of thee! Ons nieuwe vliegseizoen begint op 19 augustus 2021 in het Arendshuis. En wat kunt u verwachten? Uitwisselen van kennis en ervaringen. Kennismaking met software. Ervaring opdoen met hardware. Uitwisselen boeken, kaarten enzovoort. Met elkaar 'online' vliegen. De groep is zeer divers samengesteld: van beginners tot beroepsvliegers, en alles daartussen... en ieder met zijn eigen invulling en beleving. De een vindt het leuk om met de armen over elkaar een voorgeprogrammeerde vlucht soepel te zien verlopen. De ander is niet eerder tevreden dan wanneer er slecht zicht, storing of 'crosswind' in het spel is. De  hardware varieert van eenvoudig stickje tot complete 1:1 cockpit. Soms zijn we aanwezig bij evenementen en elk jaar houden we een open 'Hangardag'. Elke maand verschijnt onze ‘Notam'. U kunt zich opgeven om deze gratis per mail te ontvangen. Als U meer wil weten of de Notam aanvragen kunt u altijd contact opnemen met Ron Konings, 0118 567 567 of RegularLabs.EmailProtector.unCloak("ep_31631d6f");RegularLabs.EmailProtector.unCloak("ep_a43d8ce7", true);   zie voor de data op de  agenda      

1 januari 2016

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!zeeland

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden