Verslag van de Airliner-bijeenkomst van 4 februari j.l. in   's Heer Arendskerke

Ron pakte de boel bij elkaar deze avond en kreeg ze allemaal bij de les. Want waar ging het om bij het opzetten van deze herhalingscursus Boeing 737? Bij voorbaat was er al enige consternatie over welk theorieboek, over welke 737 (de PMDG NG of NGX of de default van FSX) en welke flight simulator (FS9 of FSX). Ron hield zijn verhaal met de oudere NG en met FS9 en voor de vliegers met NGX in FSX was dat prima te volgen. Zo veel verschillen zijn er niet.

En over het theorieboek. Men wil met de oudere cursus van Peter werken en liever niets anders want dan kom je alleen maar in de war. Goed punt. Dus kwam Ron met een vlucht van Brussel naar Rotterdam. Met vliegen op twee VOR-bakens en daarna NDB-bakens op de downwind leg van Rotterdam baan 25. Shocking! Staat niet in het leerboek. Geen rondje Pirkkala! Wist je dat er mensen in de club zijn die het woord Pirkkala niet meer kunnen horen.

Dus werd er gewoon gevlogen. Gevlogen op het scherm. En paste Ron simpelweg de procedure toe van: We zijn nu hier en de situatie is deze en wat is nu de volgende handeling. Interessante aanpak. Er is dan natuurlijk niemand die zegt: Ik doe niet meer mee want de aanpak is niet juist. Je gaat je gewoon over het probleem buigen en wat is je volgende handeling.

Het resultaat? Viel best mee. De cockpit van de 737 is behoorlijk imponerend in het begin maar het went. In wezen, indien je vliegt op VOR- en NDB-bakens zijn er niet veel verschillen met GA-kisten. Jawel, toch wel wat extra knoppen maar het principe blijft hetzelfde.

En hoe zat het nu met de kennis van vliegen op VOR- en NDB-bakens? H’m. Ingezonken, is dat het juiste woord? Eigenlijk zou je wel elk jaar presentaties kunnen houden hierover. Maar eens over nadenken. En langzaam kwam toch de kennis hierover naar boven.

Tsja, wakker geschud, is dat de juiste term? Dat er toch nog wel wat te doen valt. Aan de theorie en zo. En de ‘les’ was avondvullend. En Ron was niet stuk te krijgen. Zijn we er weer bij allemaal?

Natuurlijk vooraf aan dit alles de bekende vragen en problemen. Het probleem waarmee Jan Kerkhove kwam onderscheidde zich van de andere problemen doordat hij screenshots had gemaakt van wat hij tegenkwam bij het opstarten van FSX. 35 Foutmeldingen over scenery die niet geladen kon worden. Met de kopietjes die hij toonde was het niet moeilijk het probleem te analyseren. Ik bedoel maar, plaatjes zeggen meer dan praatjes. Waarschijnlijk is Jan aan het schuiven geweest met mappen en kon FSX verschillende scenery files niet vinden. Ron heeft dit nog even met hem doorgenomen, maar op deze manier een probleem op tafel leggen, met screenshots, het werkt zoveel makkelijker.

Erik.